Uudised
KÜMME FAKTI JEEPI AJALOOST
Jeep on oma aastakümnete pikkusel teekonnal osalenud nii sõjalistel missioonidel kui ka ekstreemsetel rännakutel maailma kaugetesse nurkadesse, aga mänginud olulist rolli ka põllumajanduses. Järgnevalt toob Jeepi kaubamägi ametlik esindaja United Motors välja kümme kõige huvitavamat fakti Jeepi autode ajaloost.
Esimese auto joonised valmisid vaid kahe päevaga
Teise maailmasõja alguses 1940. aastal võttis USA valitsus vastu otsuse projekteerida ja tellida lahinguväljale väike ja kerge nelikveoline sõiduk, mis mahutaks vähemalt kolm inimest. Pakkumise koostamiseks anti 11 päeva, liikuva prototüübi esitlemiseks 49 päeva ja seejärel 75 päeva 69 prooviauto tarnimiseks. Ainult American Bantam suutis 135 kutse vastu võtnud ettevõttest pakkumise õigeaegselt esitada. Nad töötasid välja sõitva prototüübi sel ajal toodetud autode erinevatest osadest ja insener Karl Probst valmistas prototüübi joonised vaid kahe päevaga. Prototüüp esitati komisjonile vaid 30 minutit enne tähtaega.
Esimene standardiseeritud USA auto
Kuna konkursi võitja American Bantam ei suutnud oma rahalise olukorra ja piiratud võimsuse tõttu toota armeele vajalikul hulgal autosid, sõlmis USA väejuhatus Bantami arendatud auto jaoks lepingud Willys-Overlandi ja Fordiga. Need moderniseerisid igat Bantami prototüüpi, kuid sõjaväe tellimusel toodeti üks ühtne variant, seda erinevate nimedega nagu Willys MB ja Ford GPW. Niimoodi vähendati vajaminevate varuosade hulka. Teise maailmasõja ajal tootis Willys 363 000 ja Ford 280 000 sõjaväeautot. Räägiti, et ühe Willyse ja ühe Fordi auto lahtivõtmine ning teineteise osade kasutamine lubas uuesti kokku panna kaks sõitvat autot.
Teine legend räägib meile, et Fordi variante sai Willysest eraldada poldipeadele ja teistele väikestele detailidele vermitud F-tähe tõttu. Legend räägib, et Henry Ford ise käskis niimoodi märgistada Fordis toodetud osad, et saaks eristada Fordi autosid Willysest ja niimoodi mitte hüvitada sõjaväe garantiinõudeid, juhul kui auto oli Willyse valmistatud.
Lahinguteks loodud auto kohandati tsiviilkasutamiseks
Teises maailmasõjas asendas Jeep hobuseid, mida oli sajandeid luureks või kaubaveoks kasutatud. Kuid sõja lõpus 1945. aastal avaldas Willys 20-leheküljelise kataloogi fotodega, kus Willys MB sai kohandada tsiviilkasutuseks.
Kuulus Jeepi radiaatorivõre
Seitsme vertikaalse õhuvõtuavaga radiaatorivõre on iga Jeepi iseloomulik tunnus, nagu ka stiliseeritud kaubamärk ise. Kuid see pole alati nii olnud. Willys kasutas sõjaaegsete autode jaoks algselt keevitatud radiaatorivõresid ja Ford paigaldas üheksa vertikaalse õhuvõtuavaga stantsitud võre, et detaili valmistamine oleks odavam ja tehnoloogiliselt lihtsam. Sõja lõpul vähendas Willys avauste arvu seitsmeni ja patenteeris need võred oma kaubamärgiks.
Jeep on mitmeotstarbeline
Lisaks sõjalistele missioonidele said Jeepi autod pärast sõda Ameerika perede lahutamatuks kaaslaseks, kui nendega sõideti mööda linna, poodi, tööle või lastega kooli. Lisaks täitis Jeep ka veoki otstarvet, muutudes sageli mobiilseks keevitusseadmete laadimisjaamaks või neljarattaveoga traktoriks.
Ainus täielikult eemaldatavate ustega sõiduk
Sõjaliste missioonide ajal puudus algsetes Jeep Willys MB autodes uks väga lihtsal põhjusel: sõdurid said nii mugavalt autosse või sealt välja. Seda 80 aastat vana tehnoloogiat kasutatakse tänapäevani. Jeep Wrangleriga sõitjad saavad loodusesse minnes ise uksed ära võtta ja nii ümbritsevat vahetult kogeda.
Venekeelsed väljendid Ameerika reklaamis
Jeepi reklaamidel on olnud algusest peale omapärane stiil. Willys Overland avaldas juba sõja ajal Jeepi sõjastseenidega reklaame, kuigi siis vaid armeele mõeldud autosid ei saanud veel osta. Autosid tutvustati kirjeldustega nagu näiteks “Like a bat out of hell!” („väga nobe“), samuti venekeelseid väljendeid nagu “Zamechatelno!” (“hämmastav, suurepärane“) Nii reageerisid Vene sõjaväelased esimestele oma käsutusse saadud Jeepi autodele ja ameeriklased võtsid need vaimustunud hüüded oma turunduses kasutusele.
Vapustavalt ägedad turuletulekud
Uute mudelite turuletulek on käinud reklaamiga ühte sammu. Jeep on aastate jooksul esitlenud uusi mudeleid kõige ootamatumal moel, nagu näiteks puitkastis Jeepide „hüppamine“ lendavast lennukist või sõitmine pilvelõhkuja seinal. Samuti täites auto kuue tonni mullaga ja pestes auto tuletõrjevoolikutega selle alt välja – nii toodi turule esimene nelja uksega Jeep Wrangler.
SPORTWAGONi kontseptsiooni looja
Jeep Cherokee XJ turuletulekuks 1984. aastal oli tavapärane et Ameerika linnamaasturite kaheukselised kered kinnitusid tugeva raamiga alusvankrile. Insenerid kasutasid Jeep Cherokee XJ ehitamisel uut tehnoloogiat ja vähendasid sõiduki kaalu, loobudes eraldi raamist. Auto tagaosa kaalus senisest vähem, kuna tagaluugis kasutati klaaskiudu. Pärast auto kaalu vähendamist ja nelja ukse paigaldamist autole esitleti Jeep Cherokee XJ kui esimest Sportwagoni.
Esimene elektriajam sisepõlemismootori ja automaatkäigukasti vahel
Jeepi insenerid tõid uue hübriidtehnoloogial baseeruva Jeep Wrangler 4xe. Nii toodi esimesena turule maastur, millel on neljarattavedu kombineeritult sisepõlemismootori ning 145-hobujõulise elektrimootori toel. Lisaks on Wrangler 4xe mudelil veel üks 61 hj elektrimootor, mis on mõeldud sisepõlemismootori käivitamiseks, lisavõimsuse pakkumiseks kiirendades või aku laadimiseks.